Recensie 'Moord op Methusalem' vanuit christelijk perspectief

Vincent is directeur van een groot pensioenfonds in dit verhaal dat zich afspeelt in 2020. De vergrijzing is onbetaalbaar geworden, zijn huwelijk is een ramp. Er is niets dat zijn leven waarde geeft en een mensenleven ziet Vincent ook niet als waardevol. Zijn leven draait alleen om geld en seks en is zonder inhoud. Zijn baan is uitzichtloos.

Dat maakt dat hij een afschuwelijk plan bedenkt om de vergrijzing te stoppen: het doden van bejaarden. Hij schrikt er niet voor terug en heeft zelfs plezier in dit plan als het zich bijna vanzelf ontwikkelt. Zelfs zijn zoon wil er aan meehelpen.

Een tweede verhaallijn gaat over Henk. Ook Henk is alleen geïnteresseerd in seks met veel vrouwen en een goed leven. Daarom besluit hij het op een akkoordje te gooien met de overheid: hij is zestig en kan stoppen met werken, hij ontvangt een eenmalige uitkering van 250.000 euro, maar dan gaat hij wel akkoord met de voorwaarde dat hij op zijn drieënzestigste gedood wordt. Een tweede manier om van bejaarden af te komen.

De auteur vertelt een luguber verhaal. De hoofdpersonen proberen voldoening te halen uit hun leefwijze. Ze zijn mensen zonder enige vorm van moreel besef. Het wordt niet duidelijk waarom de auteur hiervoor gekozen heeft; is dit alleen bedoeld als ontspanning? Of om mensen te laten gruwelen? In de beide verhaallijnen zit weinig ontwikkeling, er is geen plot, maar het verhaal sleept zich een beetje voort. De titel echter is goed gekozen.

De christelijke lezer (die de doelgroep vormt van onze website) zal dit boek niet waarderen. Het staat vol platte taal, vloeken en het leven van een mens heeft geen enkele waarde. Ook het huwelijk is slechts een blok aan het been. Misdaad loont. Vele wisselende seksuele contacten worden voorgesteld als prettig. Trouw is onzin, zowel aan je vrouw als aan je kinderen. Moord wordt niet veroordeeld, eerder verheerlijkt. Als we de samenvatting van de 10 geboden van Jezus horen: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf, dan is dit boek een uiting van het tegengestelde: jezelf liefhebben boven alles en je naaste haten of gebruiken als je iets aan hem kunt hebben.

Het zal niemand verbazen dat ik dit boek onze bezoekers niet kan aanraden.

continue